ישראל פולק

ישראל פולק 1910-1993 – איש החזון והעשייה

ישראל פולק, משמש סמל ומופת לאישיות שהקדישה את חייה למדינת ישראל. הוא שילב ציונות עם תרומה למשק, לחברה ולמדינה. כהערכה על מעשיו אלה הוענק לו בשנת 1990 פרס ישראל.
ישראל פולק פעל רבות לקידום נושאים חברתיים ותרבותיים, תמך במוסדות ואירגונים רבים כמו גם בטכניון. בשנת 1986 הקים קתדרה לתעשייה וניהול בטכניון. על תרומתו למשק, לחברה ולמדינה ובשל תמיכתו הרצופה והמקיפה בטכניון, העניק לו הטכניון בשנת 1986 תואר עמית כבוד ובשנת 1993 תואר דוקטור לשם כבוד. מאחר שנפטר לפני טקס הענקת התארים, קיבלה אשתו רחל, בשמו את התואר. את יחסו המיוחד לטכניון ביטא ישראל פולק בראיון שנערך עימו 24 שעות לפני מותו – “הטכניון הוא מוסד חשוב, ואולי החשוב ביותר מבין המוסדות להשכלה גבוהה בישראל”.

Technion Senior Vice President, Prof. Alexander Solan, presenting Mrs. Rachel Pollak with a Technion Honorary Doctorate Scroll awarded posthumously to her late husband, Israel Pollak, June 1993
פרופ’ אלכסנדר סולן, המשנה הבכיר לנשיא הטכניון, מעניק את התואר דוקטור לשם כבוד מהטכניון לגב’ רחל פולק, על שם בעלה המנוח ישראל פולק ז”ל, יוני 1993

ישראל פולק נולד בטרנסילבניה, רומניה ב-1910. בגיל 25 הקים את מפעל הטקסטיל הראשון שלו ברומניה. אחרי מלחמת העולם השניה היגר לצ’ילה והקים תעשיית טקסטיל גדולה. כציוני, היה מעורה בקהיליה היהודית בצ’ילה. תחילה כנשיא ועדת החינוך, הקים בי”ס יהודי ולאחר מכן, שימש ראש הפדרציה הציונית המאוחדת בארצו. היה לו הכל. כבוד, כסף וכל מה שאדם חפץ, אבל היה חסר לו משהו. את המשהו הזה סיפק לו שר האוצר דאז, פנחס ספיר. בהשפעתו הקים ישראל פולק בשנת 1961 בקריית גת את מפעל הטקסטיל “פולגת” שסיפק מקור פרנסה לעולים חדשים תושבי האזור, והפך לימים לחברת הטקסטיל הגדולה בישראל. בהקמת המפעל בישראל ראה ישראל פולק את הגשמת החלום הציוני שלו.

“החינוך”, חשב ישראל פולק, “צריך לעמוד בסדר העדיפויות הלאומית”, ולכן הוא תמך בצורה מסיבית במוסדות לחינוך והשכלה גבוהה בארץ. דרך “קרן אדית וישראל פולק” שאותה הקים, הזרים מיליוני שקלים למוסדות חינוך והשכלה גבוהה בישראל. היה פעיל נמרץ במוסדות ציבור שונים וזכה באותות הוקרה ובפרסים ציבוריים על פעילויותיו אלו, ביניהם: אזרחות כבוד של קריית גת על תרומתו להתפתחות העיר (1965), פרס הרצל (1979), פרס התעשייה (1977), הדלקת משואה ביום העצמאות על פעולתו החלוצית בארץ (1980) ותוארי דוקטור כבוד מטעם אוניברסיטת תל-אביב (1983), מכון ויצמן (1988) והאוניברסיטה העברית (1992).

ישראל פולק השאיר אחריו מורשת עשירה של עשייה ודאגה לזולת. חזונו ודאגתו לזולת, נמשכים דרך פרויקטי חינוך ותרבות הנתמכים מקרן אידית וישאל פולק, המשמשים יד ומופת לחיזוק וביסוס מפעלו הציוני והחינוכי של ישראל פולק המנוח. אשתו רחל פולק ממשיכה את מפעל חייו.

The President of Israel, Chaim Hertzog, presenting Israel Pollak with the Isreal Prize, 1990
נשיא המדינה, חיים הרצוג, מעניק לישראל פולק את פרס ישראל התש”ן, 1990